شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

تخم شربتی درشت
بازدید: 722

خرید عمده تخم شربتی درشت یا تخم ریحان

تخم شربتی درشت بذر نوعی ریحان کوهی است که با سبزی ریحان باغی کمی تفاوت دارد این گیاه از خانواده نعناییان است. بذر تخم شربتی در صورت قرار گرفتن در آب به حالت ژله ای در می آید که به شربت زیبایی و طعم خاصی می دهد. از تخم ریحان و یا تخم شربتی در ایران عموما در شربت‌های تابستانی برای رفع عطش استفاده می‌شود. نامهای دیگری نیز برای این بذر گفته اند مثل اوقیمن، بورنگ، بادروج و… رنگ این بذر سیاه مات و درشت تر از تخم شربتی ریز می باشد.

مزاج تخم شربتی گرم است و علاوه بر اینکه در شربت استفاده می شود و باعث خوش مزه و لذیذتر شدن آن می شود خواص بسیاری دارد. از جمله خواص آن رفع تشنگی، درمان سرفه و سرماخوردگی، ادار آور و دفع سموم از بدن، کمک به حفظ سلامت و شادابی پوست، تنظیم فشار خون، کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی و… می باشد.

انواع تخم شربتی درشت، ریز،ریحان، بالنگو و…

تخم شربتی به دو صورت ریز و درشت در بازار موجود می باشد. تخم شربتی درشت که همان تخم ریحان است به دو صورت تخم ریحان سبز و تخم ریحان بنفش که از لحاظ سایز نیز تقریبا مشابه هم است و یه مقدار تفاوت قیمتی دارند نیز موجود می باشد. اما برای مصرف خوراکی معمولا این دو با هم مخلوط است اما برای کاشت بسیار مهم است و اگر برای کاشت خرید می فرمایید باید به این نکته توجه کنید.

بیشتر مردم تخم شربتی درشت را با تخم شربتی ریز، تخم بالنگو و حتی دانه چیا اشتباه می گیرند. اگر چه این سه بذر در خاصیت و شکل ظاهری با هم متفاوت هستند اما وقتی در آب ریخته می شوند حالت لعاب و ژله ای به خود می گیرند.

قیمت عمده تخم شربتی درشت و تخم ریحان

از عوامل مهمی که در تعیین قیمت تخم شربتی و یا قیمت عمده تخم ریحان تاثیر گذار است یکی سورت بودن آن است. با توجه به این که سورت تخم شربتی باید لیزری باشد که بتواند صد در صد خالص شود به همین دلیل این ویژگی روی قیمت آن بسیار موثر است. علاوه بر اینکه برای فروش خرده تخم شربتی نیاز هست که حتما سورت لیزری کامل انجام شده باشد اما در مصارف دیگر دارویی و کارخانه ای و … شاید نیاز به این امر نباشد. از جمله موارد دیگر تازه گی تخم شربتی ، رنگ تخم شربتی اینکه نوع بنفش باشد یا سبز، عدم وجود حشره در آن و … روی قیمت عمده تخم شربتی تاثیر گذار هستند. تخم ریحان بعد از برداشت و سورت با توجه به اینکه معمولا مقداری ناخالصی در آن می ماند، ممکن است به ان پولیش یا روغنی بزنند که همه یک دست مشکی شود. این مورد نیز روی قیمت آن تاثیر گذار است.

از جمله تخم شربتی های خارجی می توان به تخم شربتی هند و افغانستان اشاره کرد که در بازار ایران یافت می شود. اما تخم شربتی ایرانی نیز که معمولا برای نواحی فارس می باشد کیفیت مناسبی دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)